Oudtshoorn - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Karen Versteegh - WaarBenJij.nu Oudtshoorn - Reisverslag uit Stellenbosch, Zuid-Afrika van Karen Versteegh - WaarBenJij.nu

Oudtshoorn

Door: Karen Versteegh

Blijf op de hoogte en volg Karen

22 Juli 2010 | Zuid-Afrika, Stellenbosch

Maandag dachten we een auto te kunnen huren, om daarmee de GarderRoute te gaan doen. We waren ervan op de hoogte dat we voor het huren van een auto een creditkaart moesten hebben. Maar we hadden gehoopt dat het niet hoefde. Helaas dus wel. En aangezien we beide niet in het bezit zijn van deze kaart, ging het huren van een auto niet door.

Nu hadden we nog 4 dagen over, voordat we naar Namibië zouden vertrekken, waarin we nog best veel konden doen. We zijn toen naar het reisbureau op de campus gegaan. De campus kan gebruikt worden voor in een Amerikaanse film. Groot, veel studenten, winkels, restaurants, reisbureau, postkantoor.. Aangekomen in het reisbureau kijken wat de mogelijkheden zijn om richting Oudtshoorn te gaan. Wat blijkt, over 40 minuten vertrek er een bus naar Oudtshoorn. Wij als een speer naar huis om onze spullen te pakken.

Aangekomen in Oudtshoorn op zoek naar een B&B. We hadden via ons gastgezin een naam en nummer gekregen van een B&B en daar heeft de bus ons afgezet. Daar aangekomen kregen we een heel huis voor ons alleen, en dat voor maar 100 rand per persoon per nacht. Voor de dag erna hadden we via het backpackers paradise een tour geboekt, grotten bezoeken, een struisvogelfarm en een wildlifepark. Genoeg te doen dus.

Dinsdag ochtend om 8.00 werden we verwacht bij het backpackers paradise. Vanaf onze B&B Attakwa was dat een half uur lopen. We begonnen bij de Cango Caves, druipsteengrotten van meer dan duizend jaar oud en heel diep. Hierna volgde een struisvogelfarm. Na een uitleg van 40 minuten mochten we dan eindelijk de dieren ook zien. Er was een lilliputter struisvogel, arme stakker. Er was ook de mogelijkheid om te rijden op deze vogels, maar na het zien hoe de mensen ermee om gingen, hebben we besloten dat niet te doen.

Na deze farm doorgereden naar het Cango international wildparc. Hier kregen we een uitgebreide rondleiding met veel informatie over de dieren. Er was ook de mogelijkheid om te zwemmen (in een kooi zitten) met krokodillen. Dat koste me iets teveel, dus toch niet gedaan. Verder waren er cheetah’s, witte tijgers, Bengaalse tijger, leeuwen, aapjes van Madagascar, meerkatten (een heleboel mossies dus).

Daarna van het wildpark terug gelopen naar het bruisende centrum (supermarkt) van Oudtshoorn. Bij een infobureau geprobeerd een trip naar Knysna te regelen, maar dat lukte uiteindelijk allemaal niet.

Voor woensdag hadden we via het backpackers paradise een dagje paardrijden geboekt. We werden om 12 uur verwacht. Daar aangekomen wist niemand ergens van, en na een telefoontje moesten we maar om 15 uur terug komen. Dus wat te doen in de tussentijd? Op zoek naar een fleecedeken. Want vergis je niet, het is hier echt super koud! Na wat straten doorlopen te hebben kwamen we in de echte winkelstraat van Oudtshoorn terecht. Geen fleecedeken te bekennen, dan maar een kledingwinkel in. Deze verkocht nike en adidas, dus dat was een stuk interessanter. Even in twijfel of ik nog een adidas vestje zal kopen (€10,- goedkoper dan NL). Ondertussen tegen 1 van de verkoopster gezegd dat het een toffe winkel is met mooie spullen. Toen moest ik maar even met haar meelopen, zie wilde me iets laten zien. Shirtjes met foute opdruk en sexueel getinte plaatjes, heeel lelijk! Toch maar gezegd dat het grappig was, ze deed zo haar best.

Volgende winkel vonden we babyfleece dekens, er was dus hoop. Ik terug naar een verkoopster, met deken in mn hand, om te vragen of er ook grotere zijn? Nee, die hadden zie niet. Jammer, dan Anne maar weer zoeken in de winkel. Die heeft ondertussen 2 grote fleecedekens in haar hand. Heel raar die Afrikanen.

Eindelijk was het dan tijd om paard te rijden. Opgehaald bij backpacker paradise gingen we richting open velden en bergen. Daar lekker 2 uur te paard doorheen gereden. Hier en daar wat krottenwijken, maar dat mocht het zicht niet bederven.

Vanmorgen om 6.00 uur met de bus terug naar Stellenbosch gereden. We moesten immers nog slaapzakken en matjes regelen voor de week Namibië. Nog een beetje over de campus geslenterd en naar huis om in te pakken.

Morgen vertrek rond 11 uur uit Bellville naar Swakopmund. Vanaf daar trekken we naar beneden richting Sossusvlei, Namib Naukluft nationalpark, Fish River canyon, Orange River en Cederberg area terug naar Kaapstad. Daar komen we de 31e aan. Dan kijken we of we dat weekend in Kaapstad kunnen blijven om daar toerist te spelen. Dus al met al zal ik rond 3 augustus weer eens internet hebben.

• 22 Juli 2010 - 19:53

Eef:

Haaa scheet,

klinkt allemaal echt te tof! Ben heel benieuwd hoe het allemaal verder gaat met jullie tocht en wat voor vreemde dingen je nog gaat meemaken. Maar jij bent met al die beesten daar natuurlijk helemaal in je element (toch geen grote spin in de slaapkamer he? of voor de zekerheid toch een klamboe in je backpack gestopt ;)) Je verhalen zijn heel leuk om te lezen dus als je internet hebt... ga dan vooral door met deze reisverslagen!
    Have fun de komende tijd, maar zo te lezen lukt jullie dat aardig! xxx